EN SCENE FOR KUNST OG POLITIK?
Sted Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
18.03.2024
Mandag kl. 9:30-16:30
Sprog Bemærk: seminaret afholdes på engelsk
Varighed 7 timer

OM OPLÆGSHOLDERNE

Florian Malzacher er dramaturg, kurator og forfatter. Han skriver om politisk teater i et samtidsperspektiv. Kendt som vært for The Art of Assembly (art-of-assembly.net), en række af oplæg og samtaler om sammenslutningens potentiale i kunst, aktivisme og politik med bidrag fra bl.a. Judith Butler, Claire Bishop og Ann Liv Young. Sidstnævnte besøgte Sort/Hvid i oktober 2023. Malzacher etablerer platforme for nye konstellationer mellem scenekunstneriske praksisser, tænkning og politik. Tidligere har han fungeret som programlægger på den interdisciplinære festival steirischer herbst i Graz (2006-2012), kunstnerisk leder af Impulse Theater Festival (2013-2017) og redaktør på en lang række udgivelser, bl.a. Truth is Concrete: A Handbook for Artistic Strategies in Real Politics (2014), Not Just a Mirror: Looking for the Political Theatre of Today (2015) og Empty Stages, Crowded Flats: Performativity as Curatorial Strategy (2017). Til seminaret præsenterer Malzacher sin nyeste bog The Art of Assembly: On Political Theatre Today (Alexander Verlag, 2023), som kortlægger nutidige udtryk for politisk teater, mens han forsøger at forstå, hvordan teater kan “blive et konkret sted, hvor verden omkring os – politiske begivenheder, sociale visioner, store kampe og pragmatiske løsninger – ikke bare bliver vist, men overlagt formet.”

Solveig Gade er lektor i Teater- og Performancestudier på Københavns Universitet. Hendes forskning undersøger nye paradigmer i samtidsteater og performance, forholdet mellem kunst og politik; performance og arkiver; og performance og klimakrise. Gade er og har været del af en række interdisciplinære forskningsprojekter, bl.a. Conflict of Images – Images of Conflict (2017-2021), Aesthetics and War (2018-2022) og, i skrivende stund, Oikos: Omsorg og krise i det 21. århundrede, (2022-). Gade har skrevet monografien Intervention og kunst: Sociale og politiske strategier i samtidskunsten (2010), og hun har i øvrigt arbejdet som dramaturg for kunstnere som Elisa Kragerup, Madame Nielsen og Christian Lollike.

Sigrid Johannesen er teaterinstruktør og dramatiker. Lige nu er hun huskunstner på Aarhus Teater med scenograf Laura Løwe. Johannesens værker tæller sceniske produktioner og opfindsomme remedieringer af klassikere såsom Charlotte Bröntes Jane Eyre (Aarhus Teater, 2023) og Bertolt Brechts Arturo Uis uhindrede vej til magten (Vendsyssel Teater, 2023) samt intervenerende performances i offentlige rum såsom The Troll Show (Sort/Hvid, 2019) og deltagelsesbaserede formater som MEGA RICH COMPANY med scenograf Ida Grarup, et huskompagni på Toaster ved Husets Teater.

Astrid Lindhardt Iversen er teaterinstruktør og performancekunstner. Med sin deltagelsesbaserede afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole i 2022 INSTITUTIONEN, som skabte et teaterformat ud af en sociologisk afhandling, udforsker Iversen sociale magtforhold og politisk aktivisme i sit arbejde. Som del af performance-gruppen Persona Non Grata organiserede og medvirkede Iversen i aktionen FORSVAR KUNSTNERISK FRIHED med Sort/Hvid i 2023 i en protest mod regeringens såkaldte Koranlov.

Noah Umur Kanber (hun/hende) er kunstner og tager afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i år. Hun arbejder med installation-og performancekunst i omsluttende universer og intervenerende performanceformater – som fx hendes optræden til Afgang 2024 som en museumsvagt med en politisk dagsorden. Kanber holdt sin første soloudstilling Grey Garden ved OUTPOST Gallery i 2022 og har medvirket i en række gruppeudstillinger de seneste år, bl.a. Elitism Sucks på Art Hub Copenhagen i 2021 og Super High End Underground, der kører i Nikolaj Kunsthal frem til den 28. juli 2024.

Anders Thrue Djurslev er dramaturg, kurator og forsker. Han har været dramaturg på Sort/Hvid fra 2018 til 2024. Fra 2020 til 2023 gennemførte han et praksisbaseret kuratorisk-dramaturgisk forskningsprojekt gennem den tværkunstneriske produktion Museum for fremtiden (Kunsthal Aarhus, Aarhus Teater og Sort/Hvid, 2022) ved Aarhus Universitet om samtidsbegrebet som kritisk begreb for æstetisk praksis. Djurslev afleverede sin afhandling i begyndelsen af 2024.

Nathalie Mellbye er kunstnerisk direktør på Sort/Hvid siden 2023. Hun er scenograf og har inden for de seneste år markeret sig som iscenesætter med sit særegne installatoriske og immersive udtryk, der er både poetisk, visuelt og bidende brutalt. Fra 2020-2023 var hun huskunstner på Aarhus Teater, hvor hun blandt andet skabte en rå musikalsk version af A Clockwork Orange (2022), for hvilken hun blev nomineret til en Reumert som årets instruktør. Mellbye er medstifter og en del af performancekollektivet LOGEN.

EN SCENE FOR KUNST OG POLITIK?

Køb billetter

ET SEMINAR OM POLITISK TEATER I DAG

Sort/Hvid og Bikubenfonden inviterer til endagsseminar om politisk teater i dag med keynote lectures af Florian Malzacher og Solveig Gade med et efterfølgende panel med Sigrid Johannesen, Astrid Lindhardt Iversen og Noah Umur Kanber samt Sort/Hvids kunstneriske direktør Nathalie Mellbye.

For syv år siden åbnede Sort/Hvid sit nye teater i Kødbyen i København som “en scene for kunst og politik.” Men hvad betyder det at være en scene for kunst og politik? Hvad kan politisk teater betyde æstetisk og politisk? I Danmark og i udlandet, før og nu? Hvilken rolle kan scenekunsten spille i en tid med klimakrise og krig, eskalerende ulighed og endemisk oprør, politisk polarisering og pandemier?

Dramaturg, kurator og forfatter Florian Malzachers nye bog The Art of Assembly: On Political Theatre Today (Alexander Verlag, 2023) danner udgangspunkt for seminaret. I hver sin keynote lecture skitserer Malzacher og lektor og dramaturg Solveig Gade aktuelle bevægelser i samtidsteatret i Europa og Danmark. Oplæggene efterfølges af en panelsamtale, hvor Sigrid Johannesen (huskunstner på Aarhus Teater), Astrid Lindhardt Iversen (Persona Non Grata) og kunstner Noah Umur Kanber vil dele deres praksisser, inden de går i dialog med Malzacher, Gade, Sort/Hvids kunstneriske direktør Nathalie Mellbye og publikum, modereret af dramaturg, kurator og forsker Anders Thrue Djurslev.

PROGRAM
09:30 Dørene er åbne, få en kop kaffe
10:00 Velkomst ved Anders Thrue Djurslev
10:15 Florian Malzacher

11:15  Pause
11:30 Solveig Gade
12:30 Frokost
13:30 Paneldebat
15:30 Mingling, snacks etc. 

Seminaret markerer afslutningen på en flerårig bevilling fra Bikubenfonden til Sort/Hvid, som har muliggjort teatrets eksperimenter på tværs af kunstarter, medier og genrer som scene for kunst og politik. Fra tid til anden har værker overskredet scenen og blevet en del af offentlige rum, politiske debatter og andre kontekster, bl.a. forskning. For at afslutte bevillingsperioden inviterer Sort/Hvid og Bikubenfonden nu praktikere og forskere, professionelle og studerende, publikum og kritikere til et seminar om politisk teater i dag. Seminaret samler tænkning og praksis om teaterformer, der intervenerer i samtidens problemstillinger og har til formål at inspirere fremtidig programlægning på både Sort/Hvid og samtidsteatret i Danmark og udenlands.

Seminaret er arrangeret af Sort/Hvid og Anders Thrue Djurslev, dramaturg på Sort/Hvid fra 2018 til 2024.

Bemærk venligst, at seminaret afholdes på engelsk.

Programdetaljer følger snarest.

EN SCENE FOR KUNST OG POLITIK?

Køb billetter
18.03.2024
Mandag kl. 9:30-16:30
Sted Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
Sprog Bemærk: seminaret afholdes på engelsk
Varighed 7 timer

ET SEMINAR OM POLITISK TEATER I DAG

Sort/Hvid og Bikubenfonden inviterer til endagsseminar om politisk teater i dag med keynote lectures af Florian Malzacher og Solveig Gade med et efterfølgende panel med Sigrid Johannesen, Astrid Lindhardt Iversen og Noah Umur Kanber samt Sort/Hvids kunstneriske direktør Nathalie Mellbye.

For syv år siden åbnede Sort/Hvid sit nye teater i Kødbyen i København som “en scene for kunst og politik.” Men hvad betyder det at være en scene for kunst og politik? Hvad kan politisk teater betyde æstetisk og politisk? I Danmark og i udlandet, før og nu? Hvilken rolle kan scenekunsten spille i en tid med klimakrise og krig, eskalerende ulighed og endemisk oprør, politisk polarisering og pandemier?

Dramaturg, kurator og forfatter Florian Malzachers nye bog The Art of Assembly: On Political Theatre Today (Alexander Verlag, 2023) danner udgangspunkt for seminaret. I hver sin keynote lecture skitserer Malzacher og lektor og dramaturg Solveig Gade aktuelle bevægelser i samtidsteatret i Europa og Danmark. Oplæggene efterfølges af en panelsamtale, hvor Sigrid Johannesen (huskunstner på Aarhus Teater), Astrid Lindhardt Iversen (Persona Non Grata) og kunstner Noah Umur Kanber vil dele deres praksisser, inden de går i dialog med Malzacher, Gade, Sort/Hvids kunstneriske direktør Nathalie Mellbye og publikum, modereret af dramaturg, kurator og forsker Anders Thrue Djurslev.

PROGRAM
09:30 Dørene er åbne, få en kop kaffe
10:00 Velkomst ved Anders Thrue Djurslev
10:15 Florian Malzacher

11:15  Pause
11:30 Solveig Gade
12:30 Frokost
13:30 Paneldebat
15:30 Mingling, snacks etc. 

Seminaret markerer afslutningen på en flerårig bevilling fra Bikubenfonden til Sort/Hvid, som har muliggjort teatrets eksperimenter på tværs af kunstarter, medier og genrer som scene for kunst og politik. Fra tid til anden har værker overskredet scenen og blevet en del af offentlige rum, politiske debatter og andre kontekster, bl.a. forskning. For at afslutte bevillingsperioden inviterer Sort/Hvid og Bikubenfonden nu praktikere og forskere, professionelle og studerende, publikum og kritikere til et seminar om politisk teater i dag. Seminaret samler tænkning og praksis om teaterformer, der intervenerer i samtidens problemstillinger og har til formål at inspirere fremtidig programlægning på både Sort/Hvid og samtidsteatret i Danmark og udenlands.

Seminaret er arrangeret af Sort/Hvid og Anders Thrue Djurslev, dramaturg på Sort/Hvid fra 2018 til 2024.

Bemærk venligst, at seminaret afholdes på engelsk.

Programdetaljer følger snarest.

OM OPLÆGSHOLDERNE

Florian Malzacher er dramaturg, kurator og forfatter. Han skriver om politisk teater i et samtidsperspektiv. Kendt som vært for The Art of Assembly (art-of-assembly.net), en række af oplæg og samtaler om sammenslutningens potentiale i kunst, aktivisme og politik med bidrag fra bl.a. Judith Butler, Claire Bishop og Ann Liv Young. Sidstnævnte besøgte Sort/Hvid i oktober 2023. Malzacher etablerer platforme for nye konstellationer mellem scenekunstneriske praksisser, tænkning og politik. Tidligere har han fungeret som programlægger på den interdisciplinære festival steirischer herbst i Graz (2006-2012), kunstnerisk leder af Impulse Theater Festival (2013-2017) og redaktør på en lang række udgivelser, bl.a. Truth is Concrete: A Handbook for Artistic Strategies in Real Politics (2014), Not Just a Mirror: Looking for the Political Theatre of Today (2015) og Empty Stages, Crowded Flats: Performativity as Curatorial Strategy (2017). Til seminaret præsenterer Malzacher sin nyeste bog The Art of Assembly: On Political Theatre Today (Alexander Verlag, 2023), som kortlægger nutidige udtryk for politisk teater, mens han forsøger at forstå, hvordan teater kan “blive et konkret sted, hvor verden omkring os – politiske begivenheder, sociale visioner, store kampe og pragmatiske løsninger – ikke bare bliver vist, men overlagt formet.”

Solveig Gade er lektor i Teater- og Performancestudier på Københavns Universitet. Hendes forskning undersøger nye paradigmer i samtidsteater og performance, forholdet mellem kunst og politik; performance og arkiver; og performance og klimakrise. Gade er og har været del af en række interdisciplinære forskningsprojekter, bl.a. Conflict of Images – Images of Conflict (2017-2021), Aesthetics and War (2018-2022) og, i skrivende stund, Oikos: Omsorg og krise i det 21. århundrede, (2022-). Gade har skrevet monografien Intervention og kunst: Sociale og politiske strategier i samtidskunsten (2010), og hun har i øvrigt arbejdet som dramaturg for kunstnere som Elisa Kragerup, Madame Nielsen og Christian Lollike.

Sigrid Johannesen er teaterinstruktør og dramatiker. Lige nu er hun huskunstner på Aarhus Teater med scenograf Laura Løwe. Johannesens værker tæller sceniske produktioner og opfindsomme remedieringer af klassikere såsom Charlotte Bröntes Jane Eyre (Aarhus Teater, 2023) og Bertolt Brechts Arturo Uis uhindrede vej til magten (Vendsyssel Teater, 2023) samt intervenerende performances i offentlige rum såsom The Troll Show (Sort/Hvid, 2019) og deltagelsesbaserede formater som MEGA RICH COMPANY med scenograf Ida Grarup, et huskompagni på Toaster ved Husets Teater.

Astrid Lindhardt Iversen er teaterinstruktør og performancekunstner. Med sin deltagelsesbaserede afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole i 2022 INSTITUTIONEN, som skabte et teaterformat ud af en sociologisk afhandling, udforsker Iversen sociale magtforhold og politisk aktivisme i sit arbejde. Som del af performance-gruppen Persona Non Grata organiserede og medvirkede Iversen i aktionen FORSVAR KUNSTNERISK FRIHED med Sort/Hvid i 2023 i en protest mod regeringens såkaldte Koranlov.

Noah Umur Kanber (hun/hende) er kunstner og tager afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i år. Hun arbejder med installation-og performancekunst i omsluttende universer og intervenerende performanceformater – som fx hendes optræden til Afgang 2024 som en museumsvagt med en politisk dagsorden. Kanber holdt sin første soloudstilling Grey Garden ved OUTPOST Gallery i 2022 og har medvirket i en række gruppeudstillinger de seneste år, bl.a. Elitism Sucks på Art Hub Copenhagen i 2021 og Super High End Underground, der kører i Nikolaj Kunsthal frem til den 28. juli 2024.

Anders Thrue Djurslev er dramaturg, kurator og forsker. Han har været dramaturg på Sort/Hvid fra 2018 til 2024. Fra 2020 til 2023 gennemførte han et praksisbaseret kuratorisk-dramaturgisk forskningsprojekt gennem den tværkunstneriske produktion Museum for fremtiden (Kunsthal Aarhus, Aarhus Teater og Sort/Hvid, 2022) ved Aarhus Universitet om samtidsbegrebet som kritisk begreb for æstetisk praksis. Djurslev afleverede sin afhandling i begyndelsen af 2024.

Nathalie Mellbye er kunstnerisk direktør på Sort/Hvid siden 2023. Hun er scenograf og har inden for de seneste år markeret sig som iscenesætter med sit særegne installatoriske og immersive udtryk, der er både poetisk, visuelt og bidende brutalt. Fra 2020-2023 var hun huskunstner på Aarhus Teater, hvor hun blandt andet skabte en rå musikalsk version af A Clockwork Orange (2022), for hvilken hun blev nomineret til en Reumert som årets instruktør. Mellbye er medstifter og en del af performancekollektivet LOGEN.