Sandmanden
Holstebro Dansekompagni, Sort/Hvid og Aarhus Teater kaster sig sammen over den gotiske romantiks mest gysende og sorte eventyr med musik af Den Sorte Skole.
Kender du den fornemmelse af, at noget eller nogen overvåger dig? At du ikke kan stole helt på, at din virkelighed er…virkelig? Sandmanden kaster sand i øjnene på børn, der ikke vil sove, indtil øjnene begynder at bløde og falde ud af hovedet. Men hvad med dine øjne – er de allerede lukkede?
Christian Lollike har gendigtet og dramatiseret E.T.A. Hoffmanns mest berømte eventyr, Sandmanden fra 1817. E.T.A. Hoffmann er med sine gyserhistorier om mørke magter, indre dæmoner og forvitrende galskab kanoniseret som skrækromantikkens Godfather. Og hans mesterlige eventyr har påvirket litterære sværvægtere som R.L. Stevenson, Edgar Allan Poe og Franz Kafka.
I Lollikes gendigtning er trekantsdramaet om den tvivlende Nathanael, den fremtidssynede Lothar og hans velmenende søster Clara blevet en angstfuld og pirrende skildring af magtforholdet mellem mennesker og teknologi og af et samfund, hvor sandheden er til forhandling.
Er den frie vilje en illusion? Og bør man kæmpe imod eller overgive sig? Den unge Nathanael vakler, og med vægelsindet kommer vanviddet.
Forestillingen er en urpremiere skabt i samarbejde mellem Aarhus Teater, Sort/Hvid og det internationalt anerkendte Holstebro Dansekompagni. Den prisbelønnede instruktør og dramatiker Jonas Corell Petersen, der som blandt andet husinstruktør på Nationaltheatret i Oslo har stået bag en række særegne og meget roste forestillinger, sætter i scene.
Scenograf David Gehrt, der senest brillerede på Scala med sin sanselige scenografi til Reumert-forestillingen Ordet, kreerer rum og kostumer, mens komponist-duoen Den Sorte Skole skaber forestillingens soundtrack.
På scenen står Aarhus Teaters nye, unge talenter Andrea Øst Birkkjær og Lasse Steen samt Frederik Mansø, mens seks dansere fra Holstebro Dansekompagni, koreograferet af Marie Brolin-Tani, fuldender set-uppet til et univers af vrangforestillinger og urovækkende fremtidsscenarier.
Sandmanden
Holstebro Dansekompagni, Sort/Hvid og Aarhus Teater kaster sig sammen over den gotiske romantiks mest gysende og sorte eventyr med musik af Den Sorte Skole.
Kender du den fornemmelse af, at noget eller nogen overvåger dig? At du ikke kan stole helt på, at din virkelighed er…virkelig? Sandmanden kaster sand i øjnene på børn, der ikke vil sove, indtil øjnene begynder at bløde og falde ud af hovedet. Men hvad med dine øjne – er de allerede lukkede?
Christian Lollike har gendigtet og dramatiseret E.T.A. Hoffmanns mest berømte eventyr, Sandmanden fra 1817. E.T.A. Hoffmann er med sine gyserhistorier om mørke magter, indre dæmoner og forvitrende galskab kanoniseret som skrækromantikkens Godfather. Og hans mesterlige eventyr har påvirket litterære sværvægtere som R.L. Stevenson, Edgar Allan Poe og Franz Kafka.
I Lollikes gendigtning er trekantsdramaet om den tvivlende Nathanael, den fremtidssynede Lothar og hans velmenende søster Clara blevet en angstfuld og pirrende skildring af magtforholdet mellem mennesker og teknologi og af et samfund, hvor sandheden er til forhandling.
Er den frie vilje en illusion? Og bør man kæmpe imod eller overgive sig? Den unge Nathanael vakler, og med vægelsindet kommer vanviddet.
Forestillingen er en urpremiere skabt i samarbejde mellem Aarhus Teater, Sort/Hvid og det internationalt anerkendte Holstebro Dansekompagni. Den prisbelønnede instruktør og dramatiker Jonas Corell Petersen, der som blandt andet husinstruktør på Nationaltheatret i Oslo har stået bag en række særegne og meget roste forestillinger, sætter i scene.
Scenograf David Gehrt, der senest brillerede på Scala med sin sanselige scenografi til Reumert-forestillingen Ordet, kreerer rum og kostumer, mens komponist-duoen Den Sorte Skole skaber forestillingens soundtrack.
På scenen står Aarhus Teaters nye, unge talenter Andrea Øst Birkkjær og Lasse Steen samt Frederik Mansø, mens seks dansere fra Holstebro Dansekompagni, koreograferet af Marie Brolin-Tani, fuldender set-uppet til et univers af vrangforestillinger og urovækkende fremtidsscenarier.